Czym jest branding sensoryczny?

Branding sensoryczny służy do wywierania wpływu i rezonowania z konsumentami poprzez celowanie w co najmniej jeden z ich zmysłów. Ma wywołać u konsumentów reakcję poznawczą, emocjonalną, behawioralną i/lub niezapomnianą. Branding sensoryczny może potencjalnie zwiększyć lojalność klientów, wzmocnić rzecznictwo marki i zapewnić niezapomniane wrażenia dla klientów, które sprawią, że będą wracać. Może pomóc w budowaniu poczucia zaufania i znajomości między klientami a Twoją marką, a także zapewnić poczucie komfortu podczas finalizowania transakcji.

Przyszłość handlu detalicznego: branding sensoryczny
Branding sensoryczny jest potężną taktyką dla firm, ponieważ wywołuje szereg znaczących i zapadających w pamięć odpowiedzi od osób fizycznych. Odgrywa dużą rolę w Twojej zdolności do stania się marką, której Twoi konsumenci nie mogą zapomnieć – taką, którą Twoi klienci i promotorzy rozpoznają na podstawie reakcji sensorycznej, której doświadczają, gdy wchodzą w kontakt z Twoją marką. Kiedy Twoja firma obejmuje branding sensoryczny, Twoje działania marketingowe będą z pewnością silniejsze i będą bardziej prawdopodobne, że będą rezonować na głębokim poziomie z członkami Twojej grupy docelowej. (Czy wiesz, że badania wykazały, że ludzie potrafią zapamiętać zapach z 65% dokładnością po roku?)

Jak działa branding sensoryczny
Branding sensoryczny, za pomocą dowolnego z pięciu zmysłów, często ma miejsce na początku lub w środku podróży kupującego (podobnie jak w powyższym przykładzie Abercrombie & Fitch). Jednak firmy coraz częściej tworzą sensoryczne doświadczenia brandingowe po zakończeniu transakcji. Niezależnie od tego, czy jest to hałas, wibracja, czy efekt wizualny, którego doświadczają klienci po zakończeniu transakcji, ten rodzaj sensorycznego brandingu może zapewnić konsumentowi poczucie komfortu i sprawić, że poczuje się pewniej podczas zakupów. Na przykład Visa stworzyła doświadczenie sensoryczne , które ma miejsce, gdy transakcja klienta jest sfinalizowana (co wyjaśnimy bardziej szczegółowo za chwilę). Następnie, aby pomóc Ci lepiej zrozumieć sposoby skutecznego wdrażania marki sensorycznej w działaniach marketingowych, przyjrzyjmy się pięciu przykładom firm, które odniosły sukces.

Przykłady brandingu sensorycznego:
Wiza
singapurskie linie lotnicze
Jabłko
Starbucks
Karta MasterCard

1. Branding sensoryczny Visa
Jak wspomniano powyżej, Visa zaczęła wprowadzać sensoryczne doświadczenie brandingowe po zakończeniu transakcji swoich użytkowników. Dzieje się tak, ponieważ odkryli, że dźwięk odgrywa rolę w sposobie, w jaki konsumenci dokonują zakupów. Gdy posiadacz karty Visa użyje swojej karty, a transakcja zostanie oficjalnie zakończona, konsumenci słyszą unikalny dźwięk — nad którym firma pracowała długo i ciężko . Kiedy klienci słyszą ten dźwięk, wiedzą, że ich zakup został pomyślnie i bezpiecznie sfinalizowany. Ten rodzaj sensorycznego brandingu zapewnia komfort i spójność dla posiadaczy kart Visa. Dźwięk Visa Checkout buduje poczucie zaufania i bezpieczeństwa, które konsumenci kojarzą z marką.

2. Branding sensoryczny Singapore Airlines
Marka Singapore Airlines skupia się na wielu zmysłach — w szczególności na zapachu i wzroku. Linia lotnicza ma jedyny w swoim rodzaju, orzeźwiający i subtelny zapach (róża, lawenda i cytrusy) noszony przez wszystkie stewardessy, który jest również rozpylany na ich ręczniki i inne elementy podczas usług. Ten specyficzny zapach można poczuć tylko podczas lotu liniami lotniczymi. Ponadto linie lotnicze wymagają, aby wszystkie stewardessy nosiły mundur „ The Singapore Girl ” w kolorze i wzorze pasującym do ich zdobytego oznaczenia. Te przykłady sensorycznego brandingu są wyjątkowymi liniami Singapore Airlines i zapewniają ulotkom, które stanowią ich grupę docelową, profesjonalne, wysokiej klasy i spójne wrażenia. Odkryj podstawowe strategie marketingowe wchodząc odwiedzając moją stronę.

3. Branding sensoryczny Apple
Dzięki brandingowi Apple oddziałuje na wiele zmysłów jednocześnie. Na przykład ich sklepy są białe, minimalistyczne i czyste – daje to klientom poczucie nowoczesnej, eleganckiej i wysokiej klasy firmy technologicznej. Ich opakowanie zapewnia to samo uczucie dzięki podobnemu wyglądowi. Oprócz wzroku i dotyku Apple kieruje do swoich klientów dźwiękiem. Na przykład, gdy jeden z setek milionów użytkowników iPhone’a chce zablokować swoje iPhone’y , wszystkie urządzenia wydają ten sam, rozpoznawalny i niezapomniany dźwięk. Dźwięk blokady brzmi trochę tak, jakby coś się zatrzaskiwało lub klikało, co sprawia, że ​​użytkownicy czują się tak, jakby bezpiecznie zamykali telefon. Ten dźwięk jest uniwersalny wśród wszystkich iPhone’ów, co zapewnia poczucie spójności i znajomości.

4. Branding sensoryczny Starbucks
Wiadomo, że zapach świeżej kawy we wszystkich sklepach Starbucks jest silny — to dlatego, że każdy sklep musi zmielić swoje wyjątkowe ziarna . Dzięki temu aromat kawy unosi się po sklepie i uderza w klientów w momencie, gdy przechodzą przez drzwi. Starbucks zapewnia, że ​​aromat jest silny w swoich sklepach, dzięki czemu wywołuje u klientów reakcję sensoryczną. Firma robi to, mimo że okazało się, że bardziej opłacalne byłoby mielenie i pakowanie ziaren, a następnie wysyłanie ich do poszczególnych sklepów. Dałoby to również baristom więcej czasu na skupienie się na innych zadaniach. Jednak Starbucks wie, że jego sklepy nie miałyby już takiego samego aromatu, gdyby wprowadziły tę zmianę. Zamiast tego wybierają niezapomniany, kojący i spójny aromat, który ziarna kawy zapewniają klientom w sklepach na całym świecie, aby pomóc zwiększyć lojalność klientów i poprawić sprzedaż.

5. Branding sensoryczny Mastercard
Mastercard wykorzystuje markę sensoryczną, aby stworzyć nową tożsamość dla konsumentów korzystających z ich kart kredytowych — a dokładniej „tożsamość dźwiękową”. Konsumenci słyszą dźwięk po zakończeniu transakcji . dźwięk ma symbolizować skrzyżowanie czerwonego i żółtego okręgu w logo Mastercard. Dźwięk dźwiękowy jest formą sensorycznego brandingu, który konsumenci słyszą podczas zakupów online za pomocą kart Mastercard, w sklepach i podczas wyszukiwania głosowego. Hałas zapewnia poczucie bezpieczeństwa i spójności — konsumenci wiedzą, że ich transakcje zakończyły się sukcesem ze względu na znajomy dźwięk. Dodatkowo, chociaż dźwięk dźwiękowy nie jest faktycznie wytwarzany przez przecinające się koła w logo Mastercard, nadal zapewnia wyimaginowane wrażenia wizualne dla klientów. Jeśli zaciekawił cię bardziej marketing sensoryczny i chcesz być w tym dobry, zapraszam na moją stronę!